melayu oh melayu

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Trengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh dan sebelum ini di Pudu
Dan di jalan, lumba haram tak buka lampu
Dan di selekoh duit rasuah depa sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Sambil makan junk food kacang dan muruku
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat ke situ
Kenapa Melayu jadi begitu
Nak salahkan sapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah malas selalu
Nak harap kerajaan saja bantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh sapa dulu
Dan suka sangat dengan budaya mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa termaju
Boleh, dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah al Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dulu
tapi apakah yang kita tahu,cuma baca nak halau hantu


komen aku : aku terjumpa puisi nie dlm satu blog..aku tertarik ngan setiap kata2 dlm puisi ni...macam seolah2 mende tu dekat je ngan kita..kebanyakannye mende yang selalu berlaku dlm masyarakat melayu tu sendiri..'penyakit2' dlm melayu nie lah yang menampakkan kita lemah dan boleh dipergunakan...jgn nak cepat melenting cepat melatah bila satu hari nanti melayu senang2 kne pijak n diperbodohkan (walopon realitinya dah jadi camtu skang)..'Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum tu melainkan kaum itu sendiri yang mengubah nasib mereka sendiri'..bangkitlah wahai bangsaku...

1 comments:

julie berkata...

melayu...semakin layu....kdg2 kita sedar setiap perkara yang kita lakukan akan memburukkan melayu dan agama...tp who care janji seronok....aduh melayu mudah bangat lupa.....

*ditujukan pada semua org melayu & diri sendiri......