kepada penggemar ikan keli..


Assalamualaikum..mungkin anda yang baru dengar masalah ini akan terkejut tapi tidak kepada siapa yang dah tau hakikat sebenar..saya buka nak menjatuhkan sesiapa atau nak memburukkan syarikat mana2 pun..artikel saya ini sekdar untuk berkongsi maklumat yang saya perolehi..ikut kisah lanjut oleh saya..

Pada baru2 nih sekitar hujung bulan Ogos, saya diminta ke J-Biotech atau nama penuhnya Perbadanan Johor Bioteknologi dan Biodiversiti yang beroperasi di MTDC-UTM. Saya kesana sebab nak hantar invois. Sesampai saya disana, saya terpaksa tunggu untuk berjumpa pegawai yang bertugas kerana katanya sedang meeting.

saya pun tunggu di ruangan menunggu bersama beberapa ahli perniagaan bumiputra yang tengah rancak berbincang..saya pun duduk dan dengarlah perbincangan mereka..rupanya mereka sedang bercakap mengenai pembiakan ikan keli.

Pengarah urusan syarikat apa pun saya tak ingat tapi ada akuakultur lah dibelakang nama syarikatnya itupun berpandukan baju kemeja f1 yang dipakainya..Menurut beliau, ikan keli memerlukan 2 paket makanan untuk membesar seberat 1Kg dari anak benih. 1 paket makanan berharga Rm2 lebih jadi modal makan sahaja dalam Rm4.tapi mcamana tokey ikan keli cina dapat jual RM1.80/Kg? jawapannya setiap hari tokey cina ni akan masuk ke reban ayam dan amik bangkai ayam yang mati untuk dijadikan makanan ikan keli. Ikut kajian, 2% ayam akan mati di Malaysia setiap hari,jadi jika ayam ada 200,000 jadi dalam 4000 ekor ayam akan mati dalam sehari. Perghh..ini dah cukup banyak untuk diberi makan kepada ikan keli..jadi modal makanan yang ditanggung tokey cina adalah RM 0.00!!!

Ditambah lagi, ikan keli memerlukan masa berminggu2 untuk membesar kepada 1Kg/ekor..jadi cara untuk mempercepatkan pertumbuhan ikan keli adalah dengan memelihara ikan keli dalam air kumbahan (samada kumbahan manusia @ haiwan). Katanya jika dipelihara dalam air kumbahan, ikan keli akan membesar dalam masa yang cukup singkat..tapi kenapa ikan keli yang dibeli bersih jer??? jawapannya ialah selepas ikan keli cukup besar dalam air kumbahan, ia akan dipindahkan ke kolam kuarantin air bersih selama seminggu…SEMINGGU???..ya kerana untuk menjadikan ikan keli itu nampak betul2 bersih..gila betul…

Jadi kos operasi oleh tokey cina hanya untuk bayar gaji pekerja,kos penghantaran dan beli benih ikan.

Setahu saya, beza ikan keli yang dipelihara dengan betul dan yang kotor adalah, ikan keli kotor akan dijual dengan saiz yang besar dan banyak lemak sebab makan ayam mati. Kalau nak makan jugak ikan keli, belilah dikampung2 atau yang kecil2 dan berwarna hitam..

Mencari yang halal adalah fardhu bagi umat Islam..

-jumpe kat blog sebelah-

komen aku: mak aku xpnah masak makanan yang menu utama ikan keli setakat ni..aku pernah gak terpikir nape mak aku tak masak ikan keli untuk dibuat lauk..mak pesan 'Jgn makan ikan keli..ikan keli kotor'..errr aku tak phm nape mak aku kate camtu.. tapi aku dpt dengar pengusaha2 ikan keli nie guna bangkai ayam n perut ayam sebagai makanan untuk ikan keli peliharaan nie..sejauh mana kesahihannye aku pon tak pasti sebab tak pernah tgk depan mata lagi..agak2 pasni rasa nak mkn lagi tak ikan keli ek? >_<

7 comments:

SaiMal berkata...

yakss..naseb baik aku suke mkn belut..huahaha

epol berkata...

family aku x mkn ike darat

**ike darat = ikan air tawar :D

SaiMal berkata...

koya hilir =p kuikui

Lily berkata...

geli gler!!!
mkn ikan yg kotor blh menyebabkan allergic kn?
blh x?

epol berkata...

yeye..realitinye mmg ade ikan keli yang dijual tu bagi mkn bangkai ayam...kite sebagai pengguna leh pk sendri yang mana terbaikkan..huhu

Lina Chan berkata...

kakak sy penah keje dengan KSP..
KSP = kumpulan siswazah perikanan..

berdasarkan post ko kali ni, lagi teruk rasanya mcm mana yg kakak sy cite..

ada syarikat yg ternak ikan keli ni, bagi makan bangkai ayam la.. yg kakak sy penah berdepan sndiri, tauke ikan keli bagi makan bangkai babi.. lagi lemak berbanding bangkai ayam, katanya..

uweks~ sbb tu sy mkn ikan keli yang diternak kakak sy je.. konfem bersih, suci, lagi halal..

epol berkata...

wow..lagi dasyat tu..adeii...kalo tgk ikan keli yang gemok2 lagi berlemak tu pandai2 la yek..bluwergg (muntah jap)