10 situasi lelaki




"kenapa lelaki nie susah sangat nak paham jiwa perempuan yek??"




korang (khususnya perempuan) pernah tak tertanya @ terfikir perkara yang sama macam kat atas?aishh kalo bab2 lelaki nie memang korang susah nak fahamkan (lebih2 lagi kepada mereka yang dah ada bf dan suami)...tapi,betol ke lelaki tu tak faham jiwa korang?ataupon KORANG yang tak cuba nak fahami jiwa lelaki..

memang perkara nie cam lumrah bagi seorang perempuan kan, even aku lelaki pon aku leh paham kenapa kebanyakan perempuan akan fikirkan perkara yang sama 'lelaki tak faham jiwa perempuan"..bagi pendapat aku lah kan,bukan lelaki saje yang patut dipersalahkan..perempuan pon kadang-kadang terlalu emosi dan TAK terfikir untuk faham jugak hati lelaki..

jadi kali nie aku nak kongsi ngan korang '10 Situasi Lelaki' yang patot korang tau:



1. Bila LELAKI itu sibuk@ada kerja
-janganlah korang memaksa dia pula untuk keluar walaupon korang tau yang dia betol2 ada kerja yang perlu dilaksanakan.Dan kebanyakan perempuan akan suka 'merajuk tak tentu pasal' kalo si dia tak reply smsnya..kalo taknak bagi dia 'fed up' dengan perangai korang cuba jangan cepat melatah kalo dia lambat reply sms@tak layan korang..



2. Bila LELAKI jarang call@sms
-korang janganlah serang diorang dengan 1001 soalan dan terfikir yang si dia dah tak sayangkan korang lagi..buang perspektif macam tu..korang kena faham yang lelaki ADA masa untuk diri dia sendiri (main game@tengok tv@keluar dengan kawan2) dan bukan dengan korang aje untuk sms@call 24jam..cuba beri dia masa untuk dia luangkan diri dia sendiri dan jangan terlalu mengongkong hidupnya..




3. Bila LELAKI penat
-masa nielah korang nak cerita masalah2 korang walaupon hal yang kecik @ remeh temeh..ape kate bagi dia luangkan masa untuk berehat dan jangan cuba ganggu dia buat sementara waktu..lelaki tak suka diganggu bila dia kepenatan.




4. Bila LELAKI ego
-janganlah korang mempersoalkan egonya sebab lelaki tak akan mengakui keegoaanya..




5. Bila LELAKI pentingkan diri
-yang nie penting,kekadang tu lelaki nie tak sedar perbuatannya mengguris hati perempuan..ape kate korang cuba bersikap terbuka dan luahkan apa yang korang rasa..selagi korang tak luahkan selagi tu lelaki tu takkan faham **kebanyakan lelaki tak pandai berkias2




6. Bila LELAKI selamba@rileks
-masa nielah korang perlu cuba memainkan peranan korang..ambil perhatiannya..lelaki yang selamba nie biasanya tunggu perempuan yang mulakan sesuatu perbincangan..korang pon pandai2 la fikirkan ape perkara menarik yang perlu dibincangkan supaya tidak bosan




7. Bila LELAKI lurus bendul
-biasanya bila berdepan dengan lelaki macam nie memang banyak perempuan yang akan ambil kesempatan terhadapnya..ye memang masa nie lah korang boleh mengambil kesempatan tetapi jangan sampai memperbodoh-bodohkan @ memperlekeh-lekeh kan dia pulak..apakata korang cuba bagi peransang untuk dia supaya boleh jadi lebih tegas dan boleh buat keputusan sendiri.





8. Bila LELAKI mengongkong
-opss,jangan cepat melatah..biasanya lelaki mengongkong nie sebab terlalu sayang..ape kata cuba luahkan kepada si dia yang korang boleh buat keputusan sendiri dan beritahu yang korang tak suka di kongkong..biasanya lelaki akan faham




9. Bila LELAKI panas baran
-apa kata korang jangan provoke @ menambahkan lagi kemarahannya sebab kadang2 walaupon korang korang cuba untuk pujuk dia untuk lebih rileks takot2 korang pulak yang kena marah..beri masa kepada dia dan cuba berdiam diri sehingga kemarahannya reda





10. Bila LELAKI curang
-opss,yang nie pon jangan cepat sangat nak melatah..betol ke yang dia curang?ada bukti?ada saksi?cuba selidik dulu betol2 dan elakkan memberi tekanan kepadanya..sekiranya korang salah pasti lelaki tu akan anggap korang nie terlalu cemburu dan merosakkan hubungan yang sedia ada..cuba bertanya dengan baik dan tanya kenapa dia bersikap macam tu..tapi kalo sekiranya lelaki tu betol2 curang,err nasihat daripada aku tinggalkan ajelah lelaki camtu..takot2 korang je yang makan hati pengakhirannya





p/s : hanya pendapat peribadi..apa pon yang paling penting persefahaman antara kedua-dua belah pihak yang perlu diutamakan..:-)

13 comments:

goasop berkata...

stuju2.. girl kdg2 emo lebih. pdhl boy xde pape pun. huks.

n psal pendapat tu.. hmm.. no komen. ehe..

yg penting, tolenrasi n keserasian. =)

epol berkata...

hehe..secara kesimpulannya..

perempuan terlalu emosi..hehe (jgn marah) :D

helena's berkata...

agak susah untuk memahami lelaki..macamtu jugak lelaki nak memahami kaum hawa ni..but ape yg penting,,both must be comited with each other..

epol berkata...

ye ke susah nak memahami lelaki?senang je sebenarnya..yang paling penting sentiasa berfikiran positif terhadap lelaki..hehe :)

eD berkata...

Nak faham lelaki, anda hendaklah :
- open minded
- think positive

Nak faham perempuan, anda hendaklah :
- misteri

ShumuL berkata...

artikel yg best..
aku stuju!!!
hahaha..

trimas bro epol sb post artikel nie..
bley aku sedut msuk blog aku..
hehee =P

epol berkata...

farid
~setuju,perempuan mmg misteri

faiz
~asyik sedut jek..tak bosan?hahaha :p

sAzUwI berkata...

kalau lelaki pemalas camner lak ar?
girl kener 'open minded' utk nie..hehe

epol berkata...

hehe..sokong2..biaselah name pon lelaki..heheh

Lina Chan berkata...

sume apa yg ditulis ko mmg btul..
sbb ko lelaki..
u know what kind of u people..

tp kalu bab ngan ppuan, lelaki trus ble jd blur2..
kalu xde keserasian, mmg payah nak bersama..

-- bf sy tergolong dlm yg jenis payah nak sms.. sakit ati btul.. --

epol berkata...

hehe jenis oayah nak sms??

maknenye dia memerlukan masa peribadinya ..tanak campur2..ngee~

**fahamilah sifat semulajadi lelaki

Eeyka Comel berkata...

susah jugak nak tahu perasaan lelaki

sha my heart berkata...

Cuba memahami lelaki