Isu ppsmi - perjuangan bahasa atau politik semata2


Kali nie aku nak berkongsi pendapat dengan isu yang agak berat sket dari biasa..(sebab biasa aku lebih suka santai n gelak2 aje)...korang tahu tak PPSMI tu ape?haa ade dah yang tergagap2 nak pikir tu?nie ler isu yang sedang bergelegak kat Malaysia..'Isu PPSMI'..

Perlaksanaan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) baru2 nie dah ditentang hampir 100ribu rakyat...macam2 orang ternama dan cendiakawan pejuang Bahasa Melayu pon ada sama..dengan satu tujuan - 'Memperjuangkan Bahasa Melayu Daripada Terus Terpinggir'..

Aku ada terbaca entri dari bro Sazuwi tentang isu nie..ye aku sependapat dengan beliau..'SOKONG PPSMI'..mungkin orang cakap pembelajaran dalam Bahasa Inggeris merugikan orang melayu sendiri dan tak yakin dengan kemampuan Bahasa Melayu..aku sendiri pon tak lah fasih pon nak bercakap dalam Bahasa Inggeris tapi bagi aku kalo Sains dan Matematik sgt sesuai la dalam BI..sebab segala istilah dalamnya pon tetap dicedok dan 'dimelayukan' jika pembelajaran dalam BM..

Ada gak orang cakap, "Alaa,Jepun tu boleh je maju dengan bahasa sendiri..diorang bukan tau pon cakap BI"..ye memang dia maju dan faktor bahasa tu faktor kecil je sebenarnya..bagi aku faktor kejayaan diotrang ialah diorang 10kali lebih DISIPLIN dari orang Malaysia sendiri..tak heran lah diorang maju..kalo kita leh jadi sedisiplin macam diorang kita pon leh jadi cam diorang gak..tapi yelah,korang pon paham2 la orang kita camne, pemalas dan suka mengharapkan pertolongan n kurang jati diri..dan aku sendiri pon 2x5 same jek >_<)

Pada aku isu bahasa nie leh dibincangan lagi secara lebih ilmiah, tak perlu demonstrasi,tak perlu FRU,tak perlu gas pemedih mata..buat malu aje..nie le akibatnya kalo isu camni 'dipolitikkan'..masing2 nak tunjuk hero..akhirnya bertambah lagi la dendam dan barah saling benci membenci antara Melayu tu sendiri..ape kes?nie ke pemimpin Melayu nak bawak? (aku sgt bosan n sedih dengan pemimpin2 politik kat Malaysia skang)..

Jadi,korang rasa camne?patutkah PPSMI atau mansuhkan aje PPSMI tu?masing2 ada pendapat masing2 kan?..huhu

6 comments:

fana berkata...

yer...saye sokong PPSMI..
lagipon, subjek BM kan ade..
Bknnye BM kte mansuhkan pon..
Xkan hilang punye bahasa melayu ni...
Apa salahnye blaja in english for science n maths...bkn ke all d references byk in BI...blaja dr awal la senang...kang masuk U, xde la terkial nk cakap BI pn x reti....

helena's berkata...

fyi kan,cikhel keje related to dia..ppsmi ne..handle projek smart school yg rate2,eh sume la gunekan ppsmi,,tp serius ckp memang amat bergune,,nampak perbezaannye..takpaham la kenape nak takut belaja dlam inggeris..sgt bagus sebenanye..kalo nak keje skng pon english much important..much!

epol berkata...

fana
~yerp..sgt setuju...da masuk U da tak yah nak pk2 dah..cari kamus pe sumer..basic da ade

cik hel
~huhu..tu le..terlalu pk benda yang sempit..camne nak berfikir luar kotak kalo sume asyik pk kesan buruk aje..

Amzar berkata...

yup2...stuju dengan PPSMI....kalo kita tengok sekarang pun..ada juga lecterur2 kita malah ada pemimpin kita yang kurang fasih bertutur dalam BI...bukan apa...hakikat sebenar time keje@interview@jupe client pun kena cakap dalam BI...karang dia tanya term2 yang pelik2,contohnya benda2 berkaitan engineering cmna la nak jawab...So belaja dari awal pun rasanya bagus....

nida pokwi berkata...

bila `pejuang bahasa' memp'juangkan `nasib bangsa' bukan pd tempatnya...

~~sokong mereka yg mengangkat ilmu drpd kalut pikirkn mediumnya
p/s: epul cm ada potensi msuk debat..hehe

epol berkata...

mezar
~melentur buluh biar dari rebung..huhu


nida
~haha..tak leh lawan la pendepat upm..ngee~ :p