ya duit bukan segalanya..eh ko serius ke?



Kita biasa dengar orang cakap "Wang bukan segalanya"..ouh,ye memang betol wang bukan segalanya tapi aku rasa sekarang nie dah ramai antara kita sedar tak sedar dah jadi hamba kepada wang tu sendiri..ahh sudah ape kes lak aku citer sal wang alias duit nie..?

Bukan ape la kan..hidup sekarang nie penuh dengan nafsu..sape cakap duit tu tak penting..rasanya dah takde dah dalam dunia nie golongan orang2 yang tak berhambakan duit (mintak jauh la)..sane sini mau duit..sedangkan nak kencing pon kena bayar 30sen..huhu tu tak citer lagi pasal ah long,yang berhutang & yang kesempitan wang sampai tak boleh nak makan..ish3 dunia3...

Aku selalu terfikir kemana duit yang aku ada selama nie disalurkan kemana..kekadang rasa hairan gak rasa cam Chipsmore je..kejap ada kejap takde...macam tak nampak hasilnya duit yang aku keluarkan..mungkin juga sebab pengurusan wang aku kurang cekap tapi setiap kali aku nak berbelanja aku sentiasa buat budget sendiri tapi tetap jugak aku rasa duit aku makin berkurang (yang aku sendiri tak nampak man hasilnye)..duh!

Kekadang aku terasa cam nilai RM50 tu sangat kecik je..bayangkan sekarang nak makan pon koman2 RM8 @ lebih..tu baru sekali makan..bagi aku alias orang yang belum bekerja & tak da kewangan sendiri nie memang agak perit rasa hidup..sampai tak berkesempatan untuk aku saving duit bagi kegunaan masa akan dtg..susahnyee hidup...

so kawan2, bagi pendapat korang la kan..kalau korang di beri pilihan sekiranya korang diberi sejumlah wang utk kegunaan sendiri yang mana patot korang pilih :

A - guna wang tu sepuas2 hati dan simpan jika ada baki

B - tak payah guna..simpan dalam bank je

C - guna bila perlu & bila teringin nak beli sesuatu aje

D - jadi lebih kedekut..gunakan kesempatan & kemudahan yang ada jer (selagi tak payah kuar duit sendiri)

DUIT....OOO...DUIT..DI MANA KO DUIT!!!!



14 comments:

sAzUwI berkata...

klu aku diberi sejumlah duet kalau duet tue besar giler ar..aku simpan ar..dlm bank..tunggu dapat interest..aku belanja pakai interest tue..heheh

klu sket bek aku amik pastue abeskan belik aper yg aku nak sejak dari dalam perut lagi..hehe

Indera berkata...

aku setuju bro. kdg2 bila menderma aku palin takut skali. ntah kemana duit tu disalurkan..

katala aku banyak duit.., aku simpan ke bank.guna sikt2 la.tapi..ntah bila nak dapat banyak duit?hahahaha..

~cik sLayer~ berkata...

tu la.
bila fikir2 balik, sy da budget awal2 nk guna byk tu,byk ni bulan ni.tp tgk2 terlebih budget last2 semputlah.
xtau kemana duit itu pergi pdhal sy ni bknlah jns sopim sakan.beli yg perlu saja.

dan utk pilihan itu, sy pilih jwpn C :)

cik ian@aH Lian~ berkata...

ah...sekarang duit
keluar laju er.
nafsu membeli itu-ini
mengatasi rasa jimat.
ouh, kene saving ouh.
pengsan mcm neh?

ije berkata...

beli emas separuh. buat investment sambil melawa. yang separuh lagi guna mana yg patut.

DilOt berkata...

menderma...mudah2an...kite tlg org dgn ikhlas ..rezeki kite sntiasa dipermudahkan..

dapat gaji, simpan kat bank lain/investment brape yg kite boleh simpan..kalau nak tnggu hujung bulan br simpan..mmg duit akan habisla..

sbb nafsu membeli sntiasa membuak2..dan kite slalu leka dgn nafsu sndri...

epol berkata...

sazuwi
~ jenguh juger nak menunggu interest.tapi tu mmg cara terbaek

indera
~nak dpt byk duit pon ntah bile2 aje kan?nak tgu dari langit..mau kiamat dlu pon belom tentu :p

cik slayer
~tu le kan..sedar2 dah takde da duit yang kita ada..hasil?tak nampak

cik ian
~kalo yang ske bershoping mmg takde le utk saving..hehehe

cik ije
~kalo laki beli emas nak melawa gak?heheh tgu kaween ok gak kot bagi bini..hehe :p

dilot
~betol2..byk godaan nafsu utk berbelanja..tu le yang susah nak amal..nway kena cuba gak

et berkata...

ermm..
sye lom lg berada dlm keadaan pening-pk-pasal-duit..
tp, rse cam nk simpan cket, enjoy cket, bg mak cket,err...cket2 la..
hahaha...

mmm..abaikn, ini hal org dewase..(err..21 bukn ke da dewase?? des!!)

helena's berkata...

betul la tu,,secare tak sedar ramai dah jadi hamba duet..

Framestone berkata...

he..23x mmg betul pun...

duit xde.. nk masuk tandas pun xmampu..

money xde.. no talk

mani xde.. masalah seksual dan perlu wat medical checkout.. selalunya berkaitan dgn tekanan kerje untuk mencari duit dan money untuk bercakap

eD berkata...

Plan your money management. Fail to plan means planning to fail. Easy enough.

Masa aku kat Malaysia pun cam tak pernah tak cukup duit. Tapi maybe sebab aku bukan jenis suka keluar. Shopping sakan sekali dalam 3 tahun. Roti makanan fav. Jimat gile. :P

sHaH berkata...

erkk!!!
terasa aku..

wakaka...

Awin berkata...

smpan dan juz bli la brg2 yg teringin sgt..hehe..
so aku plih c..hehe..

W.s Collection berkata...

buat business and plaburan..at least leh make more n more money...xsalah kite guna utk kperluan,sesekali kene gak manjakn diri untk beblanja ape yg kita idamkn tp jangn keterlaluan and hruslh mgikut prancgn...