ya duit bukan segalanya..eh ko serius ke?



Kita biasa dengar orang cakap "Wang bukan segalanya"..ouh,ye memang betol wang bukan segalanya tapi aku rasa sekarang nie dah ramai antara kita sedar tak sedar dah jadi hamba kepada wang tu sendiri..ahh sudah ape kes lak aku citer sal wang alias duit nie..?

Bukan ape la kan..hidup sekarang nie penuh dengan nafsu..sape cakap duit tu tak penting..rasanya dah takde dah dalam dunia nie golongan orang2 yang tak berhambakan duit (mintak jauh la)..sane sini mau duit..sedangkan nak kencing pon kena bayar 30sen..huhu tu tak citer lagi pasal ah long,yang berhutang & yang kesempitan wang sampai tak boleh nak makan..ish3 dunia3...

Aku selalu terfikir kemana duit yang aku ada selama nie disalurkan kemana..kekadang rasa hairan gak rasa cam Chipsmore je..kejap ada kejap takde...macam tak nampak hasilnya duit yang aku keluarkan..mungkin juga sebab pengurusan wang aku kurang cekap tapi setiap kali aku nak berbelanja aku sentiasa buat budget sendiri tapi tetap jugak aku rasa duit aku makin berkurang (yang aku sendiri tak nampak man hasilnye)..duh!

Kekadang aku terasa cam nilai RM50 tu sangat kecik je..bayangkan sekarang nak makan pon koman2 RM8 @ lebih..tu baru sekali makan..bagi aku alias orang yang belum bekerja & tak da kewangan sendiri nie memang agak perit rasa hidup..sampai tak berkesempatan untuk aku saving duit bagi kegunaan masa akan dtg..susahnyee hidup...

so kawan2, bagi pendapat korang la kan..kalau korang di beri pilihan sekiranya korang diberi sejumlah wang utk kegunaan sendiri yang mana patot korang pilih :

A - guna wang tu sepuas2 hati dan simpan jika ada baki

B - tak payah guna..simpan dalam bank je

C - guna bila perlu & bila teringin nak beli sesuatu aje

D - jadi lebih kedekut..gunakan kesempatan & kemudahan yang ada jer (selagi tak payah kuar duit sendiri)

DUIT....OOO...DUIT..DI MANA KO DUIT!!!!