Perlu Tahu Ke? : panas lagi berpeluh



akhir-akhir nie terasa cuaca dah makin menggila..panas gila la kot...fufufu tak leh tahan!!!



biasanya bila tengahari panas terik,ptg atau mlm mungkin akan ujan..tapi skang nie leh kira je berapa kali je ujan (makcik makcik suka la sebab leh jemur kain jemuran)..bayangkan malam2 pon trasa lagi bahang panasnye..panas abis dah tu..bila musim peralihan monsun nie mmg trasa la kepanasannya. Cuaca panas kat Malaysia skang nie gak ade kaitan dengan El Nino Modoki kategori sederhana (bukannya Fernando 'El Nino' Torres ye).

aku belek2 berita harian & ada fakta yang menarik tentang cuaca panas nie :


Fakta
Kesan haba panas pada tubuh
  • 20 darjah Celcius - selesa, denyut nadi normal.

  • 25 darjah Celsius - peluh biasa.

  • 30 darjah Celsius - Ketidakselesaan.

  • 40 darjah Celsius - Kepanasan melampau, berpeluh, denyut nadi pantas, letih.

  • 45 darjah Celsius - Kepanasan melampau, peluh terhenti, panas dan kulit kering.

  • (ehsan Berita Harian , 28/02/10)


    Bayangkan dengan purata suhu antara 36-38 darjah celcius skang nie dah kira agak tinggi la daripada kebiasaan..kalo korang pegi Cameron Highland pon belom tentu leh dapat sejuk bukit dengan kepanasan yang camni..adeii (sambil mengipas2)










    yang ni pon bikin gua panas dan berpeluh jugak..LOL
    (selingan yang tiada kaitan dengan cuaca panas :p)







    so aku nak kongsi tips yang korang leh gak aplikasikan dengan cuaca panas camni:

    1. minum banyak air
    ~bila dah panas menyebabkan korang berpeluh..kalo tanak diri korang dehidrasi elok sgt la minum banyak air (seelok2nya minum la air suam)

    2. pakai baju yang sesuai
    ~kot2 korang nak jalan kuar town jgn le plak bergaya tak kena tempat lak..pakai baju berlapis2..gila plak org kata kan..baju simple sudah

    3.selalu mandi
    ~kasi turun sket haba dalam badan..tp jgn plak korang bertapa dalam bilik air..org pikir lain plak..:p

    4. lepak kat umah/bilik je
    ~dah tau panas lepak umah je le yang bagus..korang jenjalan pon buang peluh gak

    5. idea kreatif
    ~ takkan korang nak berkipas je kan..pekata korang lepak2 kat tempat beraircond..kalo malas kuar korang beli bongkah ais pastu letak depan kipas angin..syok woo cam kat genting..lol :D



    **bila panas nak sejuk..bila sejuk nak panas..ape2pon jadilah manusia yang bersyukur.. :)




    kalo dapat jakuzi dengan HOT CHICKS barula function!ngeh2 (bergurau pulak :p)


    5 comments:

    FaizalSulaiman berkata...

    warghh nice tips.thanks bro;)

    sAzUwI berkata...

    gambar selingan tue buat keadaaan jadik lagi panas ar..hehe

    lagi stu ar tips..klu nak jalan..jalan ar malam2..selamat dan sejuk..heh

    Nazz@Purple berkata...

    sabar je la..musim panas ni akan berakhir jgk..

    epol berkata...

    bro faizal
    ~ welkam2..hehe

    bro sazuwi
    ~ gambar tu sebenarnya menambah mood panas..wakaka

    tp skang pon mlm2 panas gak..pelik sungguh

    cik nazz
    ~betul2..ape2pon kita kena bijak utk menyesuaikan diri..hehe

    Nazz@Purple berkata...

    sejak ko tukar name blog ni dr nasilemakcococrunch..lame xjenguk sini..ni bru nak jenguk menjenguk blik..;)


    --> Jarak tarikh dpt gaji feb ngan mac jauh giler kan..poket dah sakit ar..