Alah omak kahwenkan aku!!



Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan2..baru dapat nak melampias nafsu nak berblog lepas cuti2 raya nie..haha :p


saje2 tergerak ati nak bercerita tentang kahwen nie..ehh bukan aku yang nak kahwen cuma nak menjadikan persoalan bila timbul hal nikah kahwen dalam masyarakat melayu..baru2 nie kes abby abadi yang dah jadi topik hangat kat forum gosip ngan mak cik mak cik kat kawasan perumahan..aii tu laa nak nikah pon nak grand2 last2 sendiri merana...

bagi golongan yang muda remaja cam aku nie agak sukar sikit nak bincang hal camnie...bagi remaja (dalam golongan 20tahun ke atas) banyak yang fikir senang nak bercouple together2 aje dari nikah kahwen nie..aish tapi yerlah kalo udah berchenta sampai 5-8thn tu sangat la x elok kan..sedangkan orang bertunang pon tak leh tunggu lama2 apetah lagi yang bercouple ape nie..tu belom lagi di uji keimanan yang senipis kulit bawang nie silap2 boleh 'hanyut' dulu sebelum ke jinjang pelamin..nauzubillah min zalik

bagi golongan yang wajib kahwen nie bukannya tanak kahwen sebenarnya..tapi adat dan prosedur perkahwinan orang melayu tu sendiri yang merumitkan keadaan..so kali nie aku nak bincangkan sikit kenapa pemikiran orang melayu nie agak leceh bab hal nikah kahwen nie :




1. nak kahwin sekarang koman2 +-rm10 000 kena ada untuk hantaran
~agak leceh bagi yang masih masih belajar di universiti dan yang bekerja dengan gaji yang tak berapa nak mampu..ade la plak yang nak pinjam ah long bukit beruntong semata2 nak kahwen ataupon buat loan untuk kahwen..dah la loan belajar tak terbayar lagi bertambah pulak dengan loan kahwen..aish simpan poket dulu la hajat di hati nak bernikah kahwen nie..

-saya bukan ahlong saya cuma mau tolong!!!mari2 ambo kasi pitih nok buwi ko demo..eh kecek kelate pulok kawe-





2. "nak nikah gantung?lupakan aje hajat" ujar Mak Cik Kalsom kepada anak jantannye

~ pilihan mereka yang takde duit = nikah gantung..bukanlah korang bernikah sambil menggantungkan diri tu namanya bunuh diri..nikah gantung nie macam bernikah tapi dengan mencukupkan syarat sah kahwen..kalo yang muda wat nikah camni ada la mulut2 makcik2 kawasan perumahan yang jadikan modal ngumpat dan tak kurang jugak orang yang dah kerja tapi wat nikah camni...tu yang jadi kes nikah koboi @ nikah siam..aish

-gambar ulang tayang versi nikah gantung-




susah nak wat benda yang tak biasa dalam komuniti masyarakat melayu kita nie..ape2pon bagi yang dah cukup syarat cukup mampu jangan la tunggu lama2..kahwin2 la jangan tunggu lama2 k..tak pon melayan blues sambil layan lagu xpdc-alah emak kahwinkan aku..hehe


Kiri jalan kanan pun jalan
Di tengah tengah pohon mengkudu
Kirim jangan pesan pun jangan
Sama la sama menanggung rindu

Rumah tepi sawah
Kena pula langsir biru
Emak jangan marah
Esok lusa dapat menantu

Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku


**pendapat aku je..tatau la pendapat korang camne lak kan?

16 comments:

FaizalSulaiman berkata...

perkahwinan menuntut komitmen selain persediaan paling rapi.yalah kahwin bukan sehari dua, kan?

ko bila kahwin?jgn lupa jemput, pol!hhehehe

AMALINA berkata...

cepat simpan duit dari sekarang. Hehe da nyanyi2 lagu xpdc ni da nak minta kawen ke? Hehehe

jemput ye! :)

epol berkata...

bro fs
~yup..yang penting betul2 dah bersedia je..cuma skang nie byk yang dah besedia tapi terbantut sbb nak memenuhi wang hantaran yg tinggi..kan kan kan?

**lambat lagi bro..tgu bro kawen dlu la..haha

epol berkata...

cik amalina
~simpan singgit sehari ok?kui3

lamabt lagi jgn risau..kalo nak kawen kang terpangpang la kad jemputan untuk kwn2 blogger..jgn risau ^^

FaizalSulaiman berkata...

betul..aku sangat setujuk!hehe

epol berkata...

bro fs
~ouh tu x kire lagi kalo nikah ngan org kelantan..mas kawen tgi woo..tak campur blanje hangus lagi..org johor lak ngan tol2 ape sume tu..ish3

alaaa omakkk kawen kan aku!! :D

AMALINA berkata...

okay juga seringgit sehari. lama lagi la maknanya tu. hehe :P

CiK NaThRaH berkata...

ala wey..aku lagi 5 taon nk kawen camne nie? ko kate kaple lame2 x elok..huuuu....

epol berkata...

cik amalina
~haha..xpe janji menyimpan kan? :p

epol berkata...

cik natrah
~mmg xelok lame2..kalo rasa wajib kawen tu kne usaha lebih sket la..hehe

Pencacai Alim berkata...

weh..aku nk kawen tapi tak laku..argh!!!!

Nazz@Purple berkata...

nak kahwin zaman sekarang tak mudah..bnyak mende nak difikirkan..kawin bukan tuk seminggu dua tau..

epol berkata...

bro alim
~x laku ke jual mahal bro?wakaka

epol berkata...

cik naz
~tu pasal bukan main2 kahwen nie..cuma mereka yang dah cukup syarat cukup sedia kena la cepat2 kawen..entri nie cuma cite sal kekangan sal duit je >_<

Fairuz Fazilah berkata...

perghh!! ada orang hebat dalam berblog n gosip. haha

Pencacai Alim berkata...

dh bersawang nih..hakhakhak