5 perkara yang kita dapat tau tentang Dokumentari P Ramlee


Baru2 nie di History Channel @555 di Astro tengah hangat menyiarkan Dokumentari tentang P Ramlee..aku pon dah tengok dah dokumentari nie..ape2pon tahniah kpd Shuhaimi Baba yang berjaya jugak menyiapkan dokumentari ni (walopon mengambil masa dalam 12tahun)..antara apa yang aku dapat daripada dokumentari nie :


1. P Ramlee yang kita kenal melalui filem seorang yang ceria dan berkharisma sehingga di zaman kejatuhannya pon kita masih nampak P Ramlee yang sama (hakikatnya dia macam melukut di tepi gantang)

2. Lumrah manusia yang tak senang dengan kejayaan seseorang..sampai ke akhir hayat P Ramlee pon masih ada yang boikot,memulau dan benci kat P Ramlee..tapi hakikatnya sekarang P Ramlee masih disukai oleh semua

3. P Ramlee seorang pencinta wanita sampai perempuan yang tengok dia semua cair..kalo tak takkan sampai leh kahwen 3kali kan..syok (hehe)

4. P Ramlee jugak ramai musuh dan ada golongan2 yang cuba jatuhkan dia sampai hidup P Ramlee melarat sehingga bukak kedai mahjung (dan orang zaman 60's nie mmg xkesah halal haram kot..leh tengok dari cerita2 dia)

5. kita tak akan dapat seorang insan seni yang berbakat besar selain P Ramlee..sampai ke hari nie pon TV masih tayang cerita dia..


walaupon kita tak tahu apa cerita sebenar dari suka duka perit maung yang P Ramlee alami...bagi aku P Ramlee tetap seorang yang hebat dan menjadi ikon bagi filem dan lagu Melayu..semoga roh arwah dicucuri rahmat..al-fatehah


**serious menarik dokumentari nie..memang rugi kalo korang tak tengok

4 comments:

L.R berkata...

pengajaran dlm filem P.Ramlee sgt bnyk... malah pemikiran dia menceritakan apa yg berlaku masa kini... al-fatihah buat beliau.

my lil. bro umur 9thn suka sgt P.Ramlee... smp dia hafal dialog dlm filem. akak pun suka! hehe

piKah berkata...

setuju :))

FaizalSulaiman berkata...

aku masih belum ada masa nak tengok bro..looking forward for it..

Faizal@PeJAY berkata...

ada juga buat entry nie..check it out