lawak hari ini : panda yang sangat serious



kepada korang yang nak jadi promoter..silalah berguru dengan Encik Panda nie..cool giler beb :D




**syok wooo tengok iklan camnie..bila la nak ada kat Malaysia :p

lawak hari ini : Rajnikanth bikin filem baru


agak tension seminggu dua kebelakangan nie dengan kerja yang melambak..sekali sekala nak bergelak ketawa pon ape salahnye..so korang mesti kenal mamat macho cam gambar kat atas nie kan?sape leh lupa Padayappa @ Sivarji the boss..yang tak knal tu mmg jenis hantu cerita melayu@omputeh aje la..

bagi peminat geli mat, lawak gampang @ babak sedih condor hero hah nie ole2 aku bawak dari youtube:




yang nie episod 2 lak:



-kredit tubelawak-



-apa macam..ada lawak ka saia buat itu lawak..bikin picah purut ka tada picah-

Alah omak kahwenkan aku!!



Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan2..baru dapat nak melampias nafsu nak berblog lepas cuti2 raya nie..haha :p


saje2 tergerak ati nak bercerita tentang kahwen nie..ehh bukan aku yang nak kahwen cuma nak menjadikan persoalan bila timbul hal nikah kahwen dalam masyarakat melayu..baru2 nie kes abby abadi yang dah jadi topik hangat kat forum gosip ngan mak cik mak cik kat kawasan perumahan..aii tu laa nak nikah pon nak grand2 last2 sendiri merana...

bagi golongan yang muda remaja cam aku nie agak sukar sikit nak bincang hal camnie...bagi remaja (dalam golongan 20tahun ke atas) banyak yang fikir senang nak bercouple together2 aje dari nikah kahwen nie..aish tapi yerlah kalo udah berchenta sampai 5-8thn tu sangat la x elok kan..sedangkan orang bertunang pon tak leh tunggu lama2 apetah lagi yang bercouple ape nie..tu belom lagi di uji keimanan yang senipis kulit bawang nie silap2 boleh 'hanyut' dulu sebelum ke jinjang pelamin..nauzubillah min zalik

bagi golongan yang wajib kahwen nie bukannya tanak kahwen sebenarnya..tapi adat dan prosedur perkahwinan orang melayu tu sendiri yang merumitkan keadaan..so kali nie aku nak bincangkan sikit kenapa pemikiran orang melayu nie agak leceh bab hal nikah kahwen nie :




1. nak kahwin sekarang koman2 +-rm10 000 kena ada untuk hantaran
~agak leceh bagi yang masih masih belajar di universiti dan yang bekerja dengan gaji yang tak berapa nak mampu..ade la plak yang nak pinjam ah long bukit beruntong semata2 nak kahwen ataupon buat loan untuk kahwen..dah la loan belajar tak terbayar lagi bertambah pulak dengan loan kahwen..aish simpan poket dulu la hajat di hati nak bernikah kahwen nie..

-saya bukan ahlong saya cuma mau tolong!!!mari2 ambo kasi pitih nok buwi ko demo..eh kecek kelate pulok kawe-





2. "nak nikah gantung?lupakan aje hajat" ujar Mak Cik Kalsom kepada anak jantannye

~ pilihan mereka yang takde duit = nikah gantung..bukanlah korang bernikah sambil menggantungkan diri tu namanya bunuh diri..nikah gantung nie macam bernikah tapi dengan mencukupkan syarat sah kahwen..kalo yang muda wat nikah camni ada la mulut2 makcik2 kawasan perumahan yang jadikan modal ngumpat dan tak kurang jugak orang yang dah kerja tapi wat nikah camni...tu yang jadi kes nikah koboi @ nikah siam..aish

-gambar ulang tayang versi nikah gantung-




susah nak wat benda yang tak biasa dalam komuniti masyarakat melayu kita nie..ape2pon bagi yang dah cukup syarat cukup mampu jangan la tunggu lama2..kahwin2 la jangan tunggu lama2 k..tak pon melayan blues sambil layan lagu xpdc-alah emak kahwinkan aku..hehe


Kiri jalan kanan pun jalan
Di tengah tengah pohon mengkudu
Kirim jangan pesan pun jangan
Sama la sama menanggung rindu

Rumah tepi sawah
Kena pula langsir biru
Emak jangan marah
Esok lusa dapat menantu

Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku
Alah emak kahwinkan aku


**pendapat aku je..tatau la pendapat korang camne lak kan?

ini bukan cerita kedai kopi


Ada seorang kawan aku tanya aku kenapa aku wat blog x letak gambar2 sendiri atau cerita kehidupan peribadi macam blog2 yang lain...

err sorry la ye encik kawan..aku pon baru terperasan kenapa aku punya blog tak sama ngan orang lain..ehhh nak susah ati plak kawan aku nie..haha...jadi untuk menjawab pertanyaan kawan aku tu aku nak bagitau kenapa aku jarang sangat cerita tentang hal2 peribadi @ tepek gambar2 sendiri kat blog aku...






1.aku seorang yang pemalu
~ aku tak punya wajah yang encem untuk ditayangkan kepada tontonan umum..aku tak punya badan ala model yang boleh di banggakan..jadi aku agak malas nak letak gambar sendiri kat blog..takot korang loya lak..haha







2.aku tak punya handphone canggih yang mempunyai kamera serendah VGA mahupun setinggi 8.0 megapiksel
~ini cerita benar..aku hanyalah pengguna nokia yang basic berharga RM80 sahaja..paling canggih pon handphone nie ade lampu suluh (kegunaan bila mencari jamban ketika blackout)








3.aku tak punya kamera canggih DSLR dan kemahiran berphotoshop
~walaupon sedikit jeles dengan blog2 mereka yang ada gambar berkualiti hasil kamera DSLR dan kemahiran berphotoshop..hakikatnya aku xdapat nak wat pe untuk letak gambar2 sendiri yang menarik lagi cantik..banyak cedok dari encik google sahaja..ngee








4.aku takde cerita kehidupan yang menarik
~ ini juga cerita benar..aku banyak buat benda yang sangat bosan untuk diceritakan..takkanlah aku nak cerita "hari nie aku makan megi"atau "aku sedang demam kura2" atau "aku hangout bersama Encik Polan Dan Cik Polin di Mall" mahupun "aku rindu dia aku sayang dia..oh awekku Ayu Rhaudah" ...aku rasa cam blog syok sendiri pulak..haha








5.aku tak pandai berposing depan kamera
~ada kaitan jugak dengan (1)...aku rasa aku bukanlah photogenic yang dapat berposing dengan segak bergaya lagi poser..aku jugak bukan camwhore seperti mereka2 yang pandai bergaya ala model..ini juga cerita benar,bila ada kamera kat depan aku pipi aku akan bergetar...pelik tapi benar -.-"








6.aku suka baca cerita orang berbanding buat cerita tentang diri sendiri
~alasan paling kukuh..aku malas nak cerita hal sendiri (sikit2 tu ade la bukannya takde lansung)...lagi suka aku blogwalking dari blogwriting hal sendiri..ngeh3 :D





***blog sendiri cara sendiri....blog korang punya identiti masing2...jangan tiru macam aku sebab aku sangat noob berblog..heheh :p

Cik Bedah Siasat : 5 tanda korang raya sakan


Cik Bedah kali nie dengan suka citanya mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin kepada uols..walopon baru 2 entri Cik Bedah merapu..Cik Bedah tau uols semua mesti tgah rindu dengan Cik Bedah kan?ahaks dan tak kurangnya uols dengan mood syok beraya lagi..Cik Bedah takde la beraya mana cuma beraya dengan 10pasang baju kebaya nyonya je..opss terlebey suda..

so kali nie Cik Bedah nak bagi uols tau 5 sebab dan petanda yang uols nie dah beraya sakan tahun nie:




-antara koleksi baju kebaya Cik Bedah-

1. yang mana dapat bonus raya tu ape lagi..beraya sakan la dengan baju2 raya berpasang2 macam Cik Bedah..ala2 nampak vogue mengalahkan artis gitu..sampai orang tak dapat kire ntah berape pasang baju raya dah yang ada..raya sakan ye!!







-Cik Bedah mmg pemurah..duit raya kasi 50hinggit je kat budak2-

2. Bagi mereka yang dah bekerja tu..alamatnye masa nie lah uols 'beramal jariah'..mana taknye..sekali gerombolan budak2 kecik serang uols..tak ke naya poket..tapi ape dehal..uols kan dah ready nak beraya sakan..raya sakan ye!!






-Geng Bas Sekolah anak buah Cik Bedah yang nak ngejas anak tok penghulu kampung Cik Bedah-

3. kalo dah setahun sekali balik tu masa raya nie la nak pusing satu kampung, umah tok penghulu tu entah berapa kali uols beraya sampai naik nyampah tok penghulu tu (walopon niat uols nak ngejas anak tok penghulu yang cun/encem) je sebenarnye..raya ke 5 baru nampak batang idong kat umah..haha..raya sakan ye!!






-ini perot uols bukan perot Cik Bedah ye..hik3-

4. Beraya pon beraya jugak..tu tak kira yang uols buruk lantak..asal ada je kuih raya uols sebat dengan mangkuk kuih raya sekali..agresif gitu..pastu dah abis raya jgn lak uols mengeluh tengok perot uols yang membuncit..alamatnye baju raya dah tak muat dah siap retas lagi..raya sakan ye!!





-Pengantin yang beraya sakan..Cik Bedah tukang makeup je-

5. Bagi mereka yang berwalimatul urus plak haa yang nie la namanya raya sakan..dah la beraya..dapat laki/bini plak..mana tak beraya sakan kan?ahaks jeles Cik Bedah..raya sakan ye!!



kalo nak ikotkan byk lagi petanda2 orang yang beraya sakan nie..malas plak Cik Bedah nak merapek panjang..ketemu lagi di entri akan datang..daa~!!!



**Cik Bedah merupakan penjenayah yang dikehendaki oleh Batman..harap korang jangan amek pusing dengan ayat ala bapuknye tu..why so serious? :p

sejauh mana status anda sebagai 'anak perantau'



Bila dah nak dekat raya nie,yang paling terasa bahangnya semestinya mereka yang bergelar anak perantau..tak kesah la yang masih belajar ke atau yang dah berkerja ke samaada yang tinggal di Malaysia atau oversea..apa pon tak semuanya si perantau nie yang bernasib baik dapat balik ke kampung terutama yang dok jauh2..selama hampir 6tahun hidup merantau nie aku nak kongsi pendapat & pengalaman sejauh mana tahap keperantauan terutama dekat2 mood raya bagi pandangan aku..


1. Bila nak dekat raya, confirm ada yang mencari tiket bas @ tempah tiket flight awal2 semata-mata nak balik kampung..tapi kalo tak bernasib baik bila tiket abis mulalah kena sindrom kemurungan tahap di sampuk jin..bagi mereka yang dah plan awal2 1Ramadhan pon dah ade yang sangggup jenguk2 kat kaunter tiket siap dengan tempahan awal lagi..dashat


2. ada yang sanggup merayu dekat akak2 kaunter tiket dengan skrip drama ala carekarama dengan air mata bercucuran supaya dapat gak tiket (biasa pompuan la cam nie)..time2 nie lah ulat2 tiket tersengih girang cam pak cik kayo sebab suka menggeletek poket2 mereka yang memerlukan tiket..apedehal,janji ade bas kan..bagi yang laki senang je, takde tiket, pandai2 la cari idea nak menumpang kereta member @ konvoi ngan motor beramai..syok kot


3. bagi mereka yang berkerjaya tu kalo x dapat balik beraya lak memang rasa cam kayu je..nak kerja pon xda semangat sebab jiwa dah kat kampung jasad je kat tempat kerja..makan kuih raya pon leh keluar air mata teringat kuih raya yang mak kat kampung..apa yang ada untuk pengubat jiwa yang luka lara pon melantak kat rumah terbuka bos dengan rakusnya..balas dendam!!


4. bagi mereka yang dok oversea tu, biasa kalo x dapat balik beraya tu memang dah cam lumrah la..untuk dapatkan mood raya pandai2 la masak juadah beraya dengan resepi ciptaan sendiri (asal nampak rupa pon jadilah)..lagi sadis kalo dapat makan kuih raya yang dah lemau sambil teringat kampung..syahdu beb


5. bila raya lak mesti la berjumpa dengan keluarga sepupu sepapat selipat semua kan..yang jenis liat nak balik kampung (bukan cuti raya) nie la jadi tumpuan mak2 sedara n makcik2 jiran sebelah tanya khabar dengan pertanyaan tipikal "eh dah besar panjang dah ko ye".."Ya ampun..lama betol tak jumpa ko..dah kahwin ke belom?" dan sebagainya..nak lagi sadis lagi kalo ade yang tanya cam atau "laaaa..ko kenal jugak kampung ko ye ingat dah takde kampung dah" @ "eh ko nie anak sapa?"..cukup sadis lagi tajam sah2 la memang lama tak balik kampung nie..


6. yang mana berkerja tu bila dah nak abis cuti memang liat giler lah nak balik bandar balik..dan2 la cari cuti MC untuk menambahkan masa cuti lagi..hehe


kalo ada antara korang yang ada pengalaman nie aku ucapkan syabas atas sebagai status berpengalaman sebagai 'anak perantau'..apa yang penting balik lah jenguk2 mak ayah kat kampung..masa nie la nak mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan yang ada..hehe kepada mereka yang akan pulang ke kampung tu aku ucapkan selamat memandu dan pulang dengan selamat..ingatlah insan2 yang tersayang ^^


Hujan Emas di Negeri Orang, Hujan Batu di Negeri Sendiri