melepaskan amarah cara tersendiri








bila nak marah macam2 boleh jadi..silap haribulan boleh masuk wad gila bila kemarahan tak di dilepaskan dengan betul..marah tak boleh dipendam..bila lama dipendam boleh jadi barah..barah yang tanpa kita sedar leh merosakkan diri dan perilaku kita..aku senaraikan beberapa cara yang kadang2 boleh dipraktik bila nak lepaskan kemarahan (dan aku jugak ada terpraktik)




1. bertumbuk dengan punching bag

cara yang paling efektif..nak tumbuk orang sakit pulak yang dapat..apa kata bertukar kepada punching bag..bukan saje leh sepak, terajang, flying kick, tumbuk dengan jurus 1000 genting puak orang ikan, malah boleh memaki sambil bertumbuk pon boleh..mahal?tak payah susah2, cari je di gym berdekatan..tak mampu? leh ganti dengan bantal yang agak2 besar tak pon tilam yang ditegakkan..memang syok






2. cari padang rumput yang berdekatan

korang tengah marah dan perlu luahkan kepada seseorang..nak cerita dekat kawan memang senang tapi jangan ingat semua kawan senang nak dengar cerita kita..apa kata bertukar kepada bercerita dengan rumput..sambil korang cerita kemarahan boleh jugak korang cabut rumput dengan sepenuh emosi..tapi jangan abis satu padang dicabutnya rumput..itu namanya terlalu beremosi terhadap tanah







3. karaoke dengan lagu bernada tinggi

cari je karaoke jamban berdekatan..pilih lagu yang rasa leh cukup untuk menjerit dan melalaklah sorang2..agak puas jugak sebenarnya..pecah suara tu biasa jangan ambik pusing..bukan masuk pertandingan menyanyi pon







4. makan kuaci dengan pantas

kalo makan nasi tanpa henti jawabnya paham2 sendiri..kalau marah cuba beli kuaci besar..makan secepat mungkin sambil mengunyah..cap cap cap cap sampai leh lupa marah yang tengah diperam..ini serius







5. tidur berirama

sebenarnya tidur dah cukup utk melupakan sekejap amarah yang terasa..nak sedap lagi bila diulik lagu2 instrumental..hilang sekejap takpa utk naikkan balik tahap kesabaran,,jangan pulak tidur dengan irama lagu m daud kilau..lain pulak jadinya



post scriptum: apa2 pon marah tu bersifat api..api pulak kesukaan syaitan..bila syaitan ada dia akan hasut kita utk buat benda yang bukan2 bila kita marah..lebih afdal untuk kita dekatkan diri dengan Allah dan memperbanyakkan berdoa dan beristigfar..marah marah juga..tapi jangan biar marah yang mengawal kita..sepatutnya kita yang mengawal marah

1 comments:

yernterry berkata...

nice information to share epol!
terus tak jadi nk marah lame2.hehe